Berhati-hati! Jangan terperangkap dengan fahaman wahabi.

Bismillahir Rohmanir Rohim

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Mazhab Wahabi sering menimbulkan kontroversi berhubung dengan kemunculan dalam dunia Islam kini. Umat Islam keliru dengan mereka kerana mendakwa mereka adalah di pihak benar kerana segala perbuatan perlu berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.

Fahaman wahabi sering menggembar-gemburkan tentang amalan bidaah. Antaranya mereka mengatakan bahawa amalan yang tiada dalam hadis  kita tak boleh buat. Contohnya; majlis selawat. Mereka akan bertanya hadis yang mana satukah yang mengajak kepada majlis selawat, dan sering mengeluarkan kata-kata “nabi tak pernah buat”.

Apakah yang kita faham tentang maksud perkataan “sunnah” ?

Fahaman wahabi merasakan mereka adalah golongan yang betul. Mereka ini adalah golongan yang biasanya dikatakan hafal dan belajar banyak hadis. Mereka merasakan merekalah yang lebih pandai dan lebih tahu sedangkan mereka tidak sedar bahawa mereka terjerat dengan fahaman yang salah kerana mereka tidak faham maksud sebenar sunnah.

Kasihan golongan sebegini, sebenarnya kupasan tentang maksud sebenar sunnah itu sendiri pun mereka tidak jelas, sebab itulah mereka tidak sedar dan terperangkap dengan kesombongan diri sendiri. Untuk kupasan lanjut maksud perkataan sunnah bolehlah klik link  nurulaein

Sudah tentu tidak salah untuk kita belajar dan hafal hadis, tetapi masalahnya asas tapak yang penting iaitu syahadah, rukun Islam pertama pun mereka tidak mahu belajar, sebab itulah mereka tidak dapat membezakan yang haq dan yang batil.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Maulid Nabi bidaah?

Perkara besar yang menggerunkan hati saya tatkala fahaman ini menolak majlis maulid nabi. Dek kerana kejahilan dan mengatakan bahawa “tiada dalam hadis tentang amalan tersebut” sehingga mereka melarang serta enggan hadir majlis maulid nabi.

Adakah mereka sedar akan kepentingan  meraikan majlis memperingati junjungan tertinggi nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam? Yang peliknya bila golongan ini meraikan majlis hari jadi rakan taulan tidak pula salah ? Pelik bukan?

Bila kita fikirkan golongan ini, kita rasa kasihan kerana kita tahu bahawa golongan ini tidak sedar betapa besarnya hikmah memperingati dan meraikan majlis junjungan besar penghulu kita Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam.

 

Apakah punca mereka tidak sedar?

Barangkali golongan ini ketandusan kasih sayang Rahmatan lil alamiin sehinggakan mereka tidak pernah MERASA nikmat meraikan maulid nabi sallallahu alaihi wasallam. Apa puncanya?

Sebab mereka tidak mahu belajar syahadah. Bila mereka tidak belajar, maka mereka tidak sedar di sebalik tabir hikmah dan muqjizat kalimah agung kalimah La ilaha illAllah Muhammad Rasulullah Sallalhu A’laihi Wasallam.

“Fa’lam Annahu Lailaha illAllah”(Surah Muhammad : ayat 10) yang bermaksud Carilah, pelajarilah ketahuilah bahawa Tiada ILAH selain Allah.

Sedarkan kita “Fa’lam” adalah kata perintah? Allah perintahkan kita belajar tentang syahadah. Malah  Itu jugalah yang diwahyukan kepada semua Nabi dan Rasul untuk sampaikan sebagaimana Firman Allah berikut :

Dan Kami tidak menggutuskan seorang Rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya “Bahawasanya tidak ada ILAH selain Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku”   (Surah Al-Anbiya’ ayat 25)

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

 

Pelajarilah Carilah Tiada Ilah selain Allah

Saya sendiri akui, tatkala saya mula pelajari syahadah, rukun Islam pertama baru saya boleh bezakan mana yang haq dan mana yang batil.  Syahadah adalah iman yang tidak dapat dipisahkan. Itulah asasnya.

Kerendahan hati yang merasakan kita ini jahil, tidak sombong dengan ilmu di dada. Pernah saya bertanya maksud ILAH dan ASHADU kalimah yang terkandung dalam rukun Islam pertama kepada seorang rakan yang berfahaman wahabi. Tetapi dia tidak dapat menjawab. Malah sombng dengan keilmuannya. Moga Allah beri hidayah padanya untuk belajar dengan kerendahan hati.

Perjalanan hati adalah kembara mencari ilmu menuju Allah. Hati yang mengembara kepada satu stesen ke stesen. Pesan seorang guru, hakikat ilmu itu untuk adalah untuk mengenal ilah mengenal Allah. La ilaha illAllah, Muhammadur RasulAllah sallallahu Alaihi Wasallam.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Carilah, pelajarilah sebagaimana pesan Pesan Sultanul Awliya Syeikh Abdul Qadir Al Jailani radiallahu anhu

“Jika ingin mencari guru yang mursyid yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki maqam tauhid :

Bangunlah pada sepertiga malam, lakukan solat dua rakaat dan berdoalah seperti berikut :

“Ya Allah..! Tunjukkanlah kepadaku hamba-hambaMu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau, iaitu orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan Engkau, yang memberi minum dengan minuman Engkau, memberi celak mata kedekatanku dengan cahaya kedekatan Engkau dan memberi tahu kepadaku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan. ”

” Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hambaMu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaanMu dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu. ”

Amiin Ya Robbal Alamiin.

Sumber : penapenulis77

 

Syahadah Merungkai segala Persoalan Hidup

Bismillahi Rahmanir Rahim

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Syahadah adalah tempat kosong perlu di isi

Indah… terasa sungguh indahnya hidup ini tatkala dihujani rahmat  apabila mula menjelajahi alam hidup bersyahadah. Tiada perkataan tepat yang dapat diungkapkan bagaimana bahagia, tenang, damainya hidup dalam dunia syahadah.

Kehidupan ini umpama “puzzle” yang sedang disusun untuk menyempurnakan kehidupan kita. Bagai ada sesuatu yang belum sempurna dan belum lengkap dalam hidup kita. Seperti ada satu ruang kosong yang masih belum terisi. Akhirnya saya faham bahawa syahadah adalah tempat kosong perlu di isi malah yang paling utama.

 

Magnet Syahadah 2015 

Malah implikasi syahadah memberi kesan positif yang paling luar biasa dalam hidup saya. Perancangan Allah menggerakkan saya menghadiri Magnet Syahadah 2015 adalah titik tolak permulaan sebenar hidup saya. Tanpa syahadah hidup kita akan jadi sia-sia. Sungguh!

Sheikh Dr Ismail Kassim adalah tokoh yang sangat disegani dan terkenal dengan ketokohannya di seluruh dunia. Dalam program Magnet Syahadah 2015, itulah  pertama kali saya mendengar kata-kata beliau tentang syahadah. Bagaikan rahmat yang turun dan memenuhi ruang hati saya sehingga saya menangis teresak-esak dalam program magnet syahadah tatkala mendengar bait-bait kata beliau.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Setiap butir kata-kata Sheikh Dr Ismail Kassim membuka dimensi pemikiran saya ke suatu sudut pandang yang tidak pernah saya ketahui selama hidup di dunia ini, iaitu kepentingan ilmu  dan amalan rukun Islam pertama iaitu Syahdah.

Sheikh Dr Ismail benar-benar membawa peserta kepada transformasi emosi, minda, qalbu serta rohani melalui perkongsiau beliau dalam kepentingan ilmu syahadah. Saya merasakan bagaimana selama ini saya seperti dihidupkan semula dalam dunia dimensi baru. Beliau memperingatkan kami tentang Syahadah janji yang kita lupakan.

Perhatikan firman Allah berikut :

“Dan (ingatlah) ketika Robbmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya), “Bukankah Aku Robb kamu?” Mereka semua menjawab:“Benar (Engkaulah Robb kami), kami menjadi SAKSI”. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini”.  (Surah Al-Araf ayat 172)

Selepas titik tolak itulah, saya sangat dahaga untuk terus mempelajari ilmu syahadah.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Kebenaran Kata-kata Hikmah Sheikh Dr Ismail Kassim

Kenapa saya perlu belajar syahadah? Kebanyakkan muslim hari ini tidak dapat bersyahadah semasa akhir hayatnya… Saya masih ingat lagi Sheikh Dr Ismail Kassim berkata:

“Tak percaya pergi ke hospital seluruh malaysia. Perhatikan akhir kalam yang keluar dari mulut mereka… lidah kelu dari menyebut Lailha illAllah… walaupun ditalqinkan ditelinga…kerana semasa hayatnya dia tidak mempelajari ilmu Agung syahadah.”

Saya sendiri pernah bertanya seorang ustaz yang selalu menguruskan jenazah. Kata ustaz 99 peratus yang muslim tidak dapat akhir kalam dengan kalam Lailaha illAllah.

Sangat istimewanya kalimah ini sehinggakan Allah menjanjikan syurga sebagaimana Hadis dibawah:

“Barangsiapa yang akhir ucapannya adalah kalimah La ilaha illAllah maka wajib dia masuk syurga.” (HR Ahmad, Abu Daud dan Al-Hakim)”

Tapi bagaimana caranya mahu akhir kalam dengan kalimah La ilaha illAllah? Adakah caranya? Carilah, pelajarilah ilmunya.

 

Apa itu syahadah ?

Apakah itu syahadah? Syahadah adalah rukun Islam pertama. “Ashadu” adalah Aku sedang menyaksi. Selama ini saya sangkakan syahadah adalah ucapan semata-mata. Syahadah bukan ucapan kosong. Bila saya fikirkan baru saya perasan dan perhatikan terdapat amalan-amalan  solat puasa, zakat, haji yang kita perlu pelajari  dalam (rukun islam kedua hingga kelima).

Bagaimana pula dalam rukun Islam pertama (syahadah)? Apakah kepentingannya sehingga syahadah terletak di kedudukan nombor satu? Tahukah anda bahawa Rasululah ﷺ menyebarkan syahadah selama 13 tahun lamanya sebelum solat difardukan?

Malah ramai ulama-ulama yang hadir mengakui bahawa kita terlepas pandang rukun islam pertama (syahadah). Malah Sheikh Dr Ismail Kassim adalah salah seorang tokoh yang mengupas tentang hal ini. Untuk mengetahui ulasan lanjut tentang International Syahadah Conference yang di adakan di Kuala Lumpur 2017, sila ke link watawasaubilhaq

 

Benarkah Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat?

Sungguh! Sheikh Dr Ismail Kassim tidak sesat. Bila kita membaca sesuatu perkara yang tidak baik, jangan terus menuduh, berhati-hatilah, jangan libatkan diri kita dengan orang yang menabur fitnah atau menyebarkan fitnah. Na’uzubilah!

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. ” – (Surah Al-Hujurat Ayat 6)

Saya terkejut bila mendengar berita fitnah ke atas beliau. Di sebabkan fitnah itu, segala kerja dakwahnya di sekat. Saya berani mengatakan Sheikh Dr Ismail Kassim tidak sesat!

 

Bayangkan beliau berusaha nak pergi ke penjara untuk berkongsi ilmu tentang rukun islam pertama tentang Syahadah, tidak meminta apa-apa bayaran, sekadar mahu menolong golongan yang dipenjara yang kosong jiwanya. Jika ada yang berani kata Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat, pasti dirinya terhijab dari kebenaran yang haq.

Bila saya dengar cerita sahabat yang pernah datang ke penjara, bercerita tentang golongan ini yang kacau jiwanya disebabkan kesalahan yang telah dibuat ditambah lagi dengan keadaan jiwa yang parah sebab jauh dari keluarga, kita rasa kasihan bukan?

Maka seorang hamba Allah datang mahu berkongsi tentang bagaimana dengan kalimah agung, kalimah La ilaha illallah (ilmu syahadah – rukun islam pertama) dapat bantu untuk mengisi jiwa yang kosong. Pernahkah kita bayangkan perasaan orang yang sedang di penjara, berhari-hari lamanya?

Tetapi kenapa di sekat perjuangan hamba Allah yang mahu membantu golongan sebegini?  Kenapa dihalang dek kerana fitnah buruk tanpa usul periksa ke atas seorang hamba Allah yang mulia hatinya. Jika kita tidak mahu belajar, terpulanglah,  tetapi jangan dihalang!

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Malah Sheikh Dr ISmail Kassim yang mengajar dan menunjukkan ramai orang erti sebenar cinta kepada Rasulullah ﷺ , para sahabat serta Ahlul baitnya.

Ibnu Abbas radiallahu anhu meriwayatkan bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda;

“Cintailah Allah atas nikmat yang telah dilimpahkan-Nya kepada kalian, cintailah aku berdasarkan kecintaan kepada Allah, dan  cintailah Ahlul Baitku berdasarkan kecintaan kepadaku.” (HR At-Tirmizi)

Kalau selama ini saya  kata saya cinta, tapi sebenarnya saya berdusta. Tetapi setelah belajar ilmu syahadah barulah saya benar-benar rasa cinta kepada baginda Rasulullah ﷺ  melalui lautan ilmu syahadah yang diajar oleh Sheikh Dr Ismail Kassim.

Baru saya RASA nikmat cinta dan kasih kepada baginda Rasulullah ﷺ. Bila kita berselawat kita rasa RINDU yang benar rindu menusuk qalbu. Semua ada dalam ilmu melalui lautan ilmu sayahadah.

Sheikh Dr Ismail Kassim Sesat

Tetapi syaitan dan musuh dalam diri sangat takut kita belajar syahadah, kerana itulah janjinya itu menarik seramai manusia ke neraka. Sebab itulah konspirasi besar dalam menjatuhkan dan menuduh Sehikh Dr Ismail Kassim sesat adalah motif utama agar umat Muhammad ﷺ jauh dari syahadah, jauh dari orang yang membawa kalimah Syahadah.

Carilah kebenaran bahawa Sheikh Dr Ismail Kassim Tidak Sesat. Boleh rujuk link berikutnya Bukti Sheikh Dr Ismail Tidak Sesat malah dimuliakan Ulama Nusantara

Bertaubatlah! Carilah kebenaran bukan mencari Salah

Tatkala menulis saya teringat sebuah doa yang dibacakan oleh para malaikat untuk orang mukmin dalam Surah Ghafir ayat 8 – 9 melalui Firman Allah berikut:

“Ya Robb kami, rahmat dan ilmu yang ada padaMu meliputi segala sesuatu, maka berilah keampunan kepada orang yang bertaubat dan mengikut jalan agamaMu dan peliharalah mereka daripada azab neraka.

“Ya Robb kami, masukkan mereka ke dalam syurga ‘Adn yang telah Engkau janjikan kepada mereka dan orang yang soleh di antara nenek moyang mereka, isteri-isteri dan keturunan mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa, Lagi Maha Bijaksana.

“Dan Peliharalah mereka daripada (bencana) kejahatan. Dan orang yang Engkau pelihara daripada (bencana) kejahatan pada hari itu, maka sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan rahmat kepadanya dan (yang) demikian itulah kemenangan yang agung.”

(Surah Ghafir : ayat 8 – 9 )

Akhir kata… Fa’lam Annahu La ilaha illAllah, Carilah Ketahuilah Pelajarilah bahawa Tiada ILAH selain Allah (Muhammad ﷺ ayat 19)

Lahaw lawala quwwata illa billah…

Sumber : penapenulis

Perjalanan Hati Menyaksi ILAH ALLAH

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

أشْهَدُ أَنْ لَاإِلَــــهَ إِلَّا اللهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ
Hati yang benar-benar mahu berkehendak kepada Allah, mahu kenal Allah dan mereka yang benar-benar berkehendakkan Allah ia pasti menyaksi Illah Allah di dunia ini dengan hati yang jujur dan ikhlas.

 

Pesan guru, sebelum kenal Allah kena kenal illah.

Kita berusaha mahu mencari dan kenal illah Allah… mujahadah dan teruskan perjuangan dalam meniti ujian hidup ini.

Pesan guru, kita pernah menyaksi ilah Allah di alam roh, bila di dunia Allah mahu kita saksikanNya… menyaksi bukan dengan mata kepala, tetapi dengan mata hati… bila mata hati menyaksi, kita boleh RASA dengan hati, RASA kebesaranNya… Allah ciptakan hati dengan kapasiti untuk RASA kebesaranNya.

langit dengan sinar mentari yang terbit

Jika kita benar-benar mahu jadi hamba-Nya, kita benar-benar nak mengESA dan menTAUHIDkan-Nya… kitalah yang perlu mendatangi ilmu, bukan kita duduk diam tunggu hidayah datang…

Ilmu ibarat peta untuk sampai kepada illah Allah… Kita perlu mujahadah bertaut dengan sheikh mursyid yang ada talian dengan Rasulullah sallallahu a’laihi wasallam supaya hati kita terbuka…

Carilah, pelajarilah sebagaimana yang Allah perintahkan.

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا اللَّـهُ
Maka Pelajarilah, bahawa sesungguhnya tiada ILLAH selain Allah.
(Surah Muhammad : ayat 19)

jalan lurus berlatarkan awan putih yang menyegarkan

Pesan Syeikh Abdul Qadir Jailani :

Cara mencari guru mursyid tentang ilmu syahadah yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki makam tauhid :-

Bangunlah pada sepertiga malam, lakukan solat dua rakaat dan berdoalah seperti berikut :

” Ya ROBBku..! tunjukkanlah kepadaku hamba-hambaMu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau, iaitu orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan engkau, yang memberi minum dengan minuman engkau, memberi celak mata kedekatan ku dengan cahaya kedekatan engkau  dan memberi tahu kepada ku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan”…

“Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hambaMu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaanMu dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu”.

kata kata hikmah Sheikh Dr Ismail Kassim

Lahaw lawala quwwata illa billah.

Alhamdulillah Allah pilih sahabat yang membaca perkongsian ini sehingga habis… moga ada bait-bait kata yang menyentuh hatimu. Moga Allah berikan kefahaman buat yang membaca entri ini.

Mohon sudi kongsikan untuk manfaat yg lain. Allah lah yang memberi kebaikkan dan pahala yang berpanjangan kepada yang sudi SHARE artikel ini. Ameen Ya Robbal A’lamin.

Salam perkenalan kepada yang sudi singgah di blog ini. Moga kita bertaut dengan kasih-Nya dalam perkongsian ilmu untuk manfaat umat Muhammad. Moga yang membaca entri ini dimuliakan Allah, disayangi Allah dan Rasul sallallhu a’laihi wasallam. Ameen.

Memang setiap kali baca Buku ini rasa nak menangis

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Apa kata pembaca buku Bersama Kesusahan Ada Kesenangan ( BKAK )

Alhamdulillah, Izinkan Era berkongsi luahan hati dari salah seorang pembaca buku BKAK. Moga menjadi inspirasi buat pembaca mahupun bakal pembaca buku BKAK. Insya Allah.
*******************************

Assalamualaikum kak 🙂

Saya adalah pembaca buku yang ditulis oleh akak. Masih sedang membaca, belum habis lagi. Tapi setiap bait coretan akak tu memang terkesan sangat dengan saya.

Saya beli buku akak waktu saya betul-betul tengah runsing, sedih, putus harapan dan kecewa.

Saya dah hampir dua tahun kahwin dan masih belum dikurniakan cahaya mata. Selepas hamil luar rahim dan berusaha macam-macam masih tak berjaya. Sehinggalah saya dan suami buat ujian kesuburan. Ternyata masalah kesuburan tu datang dari saya.

Tiub fallopion saya tersumbat dan kebarangkalian untuk mengandung semulajadi tiada. Saya dicadangkan untuk buang tiub dan cuma dibenarkan hamil cara IVF.

Saya pulang dari hospital dengan rasa sedih yang teramat. Sehinggakan saya minta suami kahwin lain dan sebagainya.

Alhamdulillah saya dikurniakan suami yang sangat baik hati dah memahami. Dari mula kahwin hingga ke harini tidak pernah cakap soal zuriat. Dan inilah ujian kami berdua.

Allah itu sebaik baik perancang.

Ujiannya tidak pernah tersalah alamat. Walaupun saya kerap persoalkan kenapa saya ?

Allah itu tidak zalim pada hambanya. Kita yang menzalimi diri sendiri.
Teringat coretan akak tentang kisah nabi yunus ditelan ikan paus.

Dan  Allah juga yang tunjukkan saya jalan untuk ke kedai buku dan ternampak buku akak.

Memandangkan kerja saya sangat banyak saya cuma berkesempatan baca buku akak sewaktu dalam LRT.

buku bersama kesusahan ada kesenangan

Memang setiap kali baca rasa nak menangis. Memang Allah itu sangat sayang kan kita. Ujian yg Allah bagi dalam kesusahan ada kemudahan.

Saya teringin jumpa akak. Saya doakan akan terus berjaya dan buku ni mendapat sambutan yang menggalakkan.

Buku yang sangat dekat dengan saya. Saya harap akk doakan lah saya tabah dan sabar dalam ujian yang Allah berikan.

Dan semoga urusan akak juga dipermudahkan.
Mudah mudahan kita dapat berjiran di dalam syurga . 😊
Assalamualaikum

Testimoni Buku Bersama Kesusahan Ada KesenanganTestimoni buku Bersama Kesusahan Ada KesenanganTestimoni buku Bersama Kesusahan Ada KesenanganTestimoni buku Bersama Kesusahan Ada Kesenangan

*****************

Begitulah luahan hati beliau salah seorang pembaca buku BKAK.

Era hanyalah hamba-Nya yang menulis dan berkongsi bahawa sungguh benar janji-Nya bahawa BERSAMA KESUSAHAN ADA KESENANGAN sebagaimana terakam dalam Al-Quran. Allah jugalah yang selayaknya dipuji .

Alhamdulillah, Terima kasih Allah kerana sudi tadbir diri kami dengan kefahaman-Mu.

Moga buku ini menjadi asbab hidayah untuk kita kembali bertaut kepada kasih-Nya dan Rasul Sallallahu a’alaihi Wasallam. Ameen Ya Robb.

****************

Alhamdulillah, kepada yang ingin mendapatkan buku BKAK terbitan Suhan Publication ini boleh di dapati di MPH bookstore ataupun boleh hubungi Era. Insya Allah.

Buku ini Sampai di Tangan Tepat Pada Waktunya

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Apa kata pembaca buku Bersama Kesusahan Ada Kesenangan ( BKAK )

Masya-Allah! Alhamdulillah! Hati saya benar-benar tersentuh tatkala menerima kiriman salah seorang testimoni pembaca buku
BKAK yang membaca buku ini. Tanpa saya sedari air mata saya mengalir.  Lalu saya segera sujud syukur atas rahmat dan kasih sayang-Nya.

Izinkan Era berkongsi luahan hati dari salah seorang pembaca buku BKAK. Moga menjadi inspirasi buat pembaca mahupun bakal pembaca buku BKAK. Insya Allah.
*******************************

Subhanallah…
Subhanallah…
Subhanallah…
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…
Apa khabar sahabatku Era?

Alhamdulillah.. saya baru selesai membaca buku yang Allah “hadiahkan” saya melalui Era..
BKAK…buku yang membuka mata hati saya untuk hanya bergantung harap kepada yang Esa..

Terima kasih Allah…kerana menggerakkan hati Era untuk menghadiahkan saya buku yang mengajar saya (hati saya) untuk redha dan berlapang dada berdepan dengan segala macam yang saya kira sebagai masalah besar yang tidak mampu untuk dileraikan…

Saya bersyukur sangat  kerana dikurniakan sahabat BKAK yang membimbing dan mengajar saya memperbaiki “masalah hati” saya yang sudah bersarang bertahun-tahun lamanya dan menjadi sebati dalam kehidupan saya.

“Masalah” itu telah memakan diri saya sendiri…
Masalah itu juga merosakkan hati nurani saya…
Alhamdulillah… “masalah” yang saya rasakan “berat” itu telah saya leraikan perlahan-lahan pada malam sehari sebelum saya selesai membaca buku BKAK…

Pada masa tu, dengan mata yang mengantuk, badan saya yang  kepenatan selepas seharian bekerja..
Saya telah “melepaskan” api kemarahan yang selama ini saya pendamkan sehingga melukakan hati-hati insan yang saya sayangi…

Ternyata pada masa itu syaitan telah berjaya menguasai  hati, minda & tindak tanduk saya ketika itu…
Bergetar menggigil badan dan tanganku, serta terasa sejuk satu badan saya.

Era..
Tapi, dengan kuasa Allah, saya beristighfar & berzikir seperti masa-masa saya dalam kebingungan..
Astagfirullah hal ‘aziimm..

Subhanallah…
Subhanallah…
Subhanallah…
Pada masa tu saya dapat rasakan Allah beri saya kekuatan untuk saya berani menjernihkan keadaan pada masa itu…

Allah beri kekuatan pada saya untuk selesaikan masalah yang selama ini “menghantui” kotak hati dan minda saya untuk menjadi hamba yang suka berdendam kepada hamba Allah yang lain..
Alhamdulillah..

Segala yang ku pendam…yang selama ini bersarang, mungkin juga perasaan”benci” itu sudah”beranak pinak” dalam jiwa ibarat darah yang “pekat” yang mengalir dalam setiap tubuh badanku…
Akhirnya, ku rasakan seperti sudah “ringan” darah beku & pekat itu sudah “cair”.

Hatiku lebih tenang….

buku bersama kesusahan ada kesenangan

Subhanallah..
Subhanallah…
Subhanallah…
Sekarang saya sedang berusaha untuk memperbaiki hati dan tingkah laku yang selama ini memakan diri sendiri…

Bantulah hamba-Mu ini ya Allah…
Berikanku kekuatan untuk menjadi hamba Mu yang bersyukur & bersabar…
Sungguh! Di dalam kapayahan, keperitan itu ada hikmah yang membahagiakan…

Alhamdulillah…
Saya banyak sekali belajar bagaimana untuk redha dengan ujian-ujian Allah selama ini..
Buku BKAK banyak membantu saya Era…

Alhamdulillah…
Terima kasih sekali lagi Era….
Saya juga baru mengerti mengapa Allah timpakan ujian-ujian dalam hidupku…

Persis seperti apa yang ada dalam novel BKAK…
Sebenarnya Allah sayangkan hamba-Nya. Allah mahu kita kembali kepada-Nya…

Setelah ujian demi ujian Dia hantarkan…supaya kita sedar bahawa hanya Allah yang perlu kita harapkan…
Saya pegang kata-kata “tiada satu apapun di dunia ini yang boleh memudaratkan kita kecuali dengan izin Allah…”

Allah beri saya masa yang banyak untuk saya habiskan bacaan buku BKAK…
Subhanallah…
Subhanallah…
Subhanallah…

Setiap kali suami saya pergi menunaikan solat fardhu..saya ambil peluang untuk baca buku BKAK sementara menunggu beliau selesai solat..

Alhamdulillah…masa saya itu terisi dengan saya “menuntut ilmu” dengan “sahabat” yang Allah hadiahkan kepada saya iaitu buku BKAK…

Bila saya renung-renungkan dan fahami BKAK, benar… Allah mahu saya habiskan bacaan BKAK…dan saya mulai mengerti akan kasih sayang Allah kepada hamba-hambaNya.

Selama ini saya hanyut dengan duniawi…hingga lupakan Allah di kala suka mahupun duka…
Tapi dengan Kasih Sayang Nya…Allah tetap “ambil kisah” kepada saya..

Walaupun hamba-Nya ini (saya) selalu melupakan-Nya..
Allah mahu saya kembali kepada-Nya.. ke jalan yang Allah redhai..
Era, tolong saya ya!… saya teringin mahu berubah menjadi hamba yang baik di sisi Allah…

Saya mohon Era tolong ingatkan saya untuk istiqamah menuju jalan yang Benar pada pandangan Allah ya…

Era.. BKAK sampai di tangan saya tepat pada waktu yang Allah telah rancang…
Alhamdulillah… Allah temukan kita walau dari jauh.. saya sangat bersyukur…

*************

Begitulah luahan hati beliau salah seorang pembaca buku BKAK dari Sarawak.

Sesungguhnya Era bukan sesiapa. Era hanyalah hamba-Nya yang menulis dan berkongsi bahawa sungguh benar janji-Nya bahawa BERSAMA KESUSAHAN ADA KESENANGAN sebagaimana terakam dalam Al-Quran. Allah jugalah yang selayaknya dipuji .

Terima kasih Allah kerana sudi tadbir diri kami dengan kefahaman-Mu.

Moga buku ini menjadi asbab hidayah untuk kembali kepada kasih sayang Allah. Ameen Ya Robb.

 

Testimoni pembaca buku bersama kesusahan ada kesenangan 6Testimoni pembaca buku bersama kesusahan ada kesenangan 5testimoni buku bersama kesusahan ada kesenangantestimoni buku bersama kesusahan ada kesenangan
testimoni buku bersama kesusahan ada kesenangantestimoni buku bersama kesusahan ada kesenanganapa kata pembaca buku bersama kesusahan ada kesenangan 1testimoni buku bersama kesusahan ada kesenangan

 Alhamdulillah.

Kepada yang ingin mendapatkan buku BKAK ini boleh di dapati di MPH bookstore ataupun boleh hubungi Era. Insya Allah.

Usah Membangau Lagi!

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Alhamdulillah, bersyukur dipertemukan dengan sahabat-sahabat yang budiman dalam program Profesional Learning Facilitator yang lepas.

Melaluinya kami banyak belajar bagai sebuah keluarga untuk menambah nilai  antara satu sama lain. Alhamdulillah, selama tiga hari kami “disekolahkan” dalam program PLF.

Sifu Mohd Rizal, yang senang dipanggil “Rizal” sangat disenangi di kalangan kami dan pesanan yang dipasak dan ditanam pada diri kami adalah “Usah membangau lagi!”.

Bersama Sifu Rizal

Jika diteliti terkandung banyak maksud tersurat dan tersirat dalam kata-kata “Usah membangau lagi”

Izinkan saya berkongsi pengajaran tersurat yang saya belajar semalam tentang “Usah Membangau lagi”.

Professional Learning Facilitator program

Setiap saat adalah pilihan dan kitalah yang memilihnya.

Setiap orang ada impian yang hendak dicapai. Bila kita sudah memilih impian kita, kita berusaha untuk buat yang terbaik untuk capai impian kita.

Adakah kita masih berjihad dalam mencapai impian kita? Ataupun kita takut untuk mencipta impian?

Apakah yang menyebabkan kita berhenti untuk tidak meneruskan impian kita? Adakah ketakutan yang menyebabkan kita berhenti? Ataupun takut apa orang lain kata?

Ataupun adakah pengalaman ngeri yang menyebabkan kita tidak mahu meneruskan impian kita? Atau kita sudah putus asa?

Adakah kita masih mahu menyalahkan orang lain atau situasi sukar yang kita lalui?

Apa jua jawapan yang kita berikan, itu adalah “Bangau” yang kita wujudkan. Semuanya berbalik kepada diri kita.

Tiada yang mampu mengubah situasi kita melainkan diri kita sendiri. Jadi belajar untuk hentikan segala alasan, kerana alasan itu adalah “Bangau” yang kita wujudkan sebagai penghalang.

bersama sahabat professional Learning Facilitator program

bersama sahabat professional Learning Facilitator program

bersama sahabat professional Learning Facilitator program

Perkongsian beliau pada hari yang ketiga menambahkan lagi getar kami untuk terus melangkah dan bertindak dalam mengajak diri kita serta orang lain dalam berkongsi manfaat dalam mencapai objektif hidup yang jelas.

Bukankan Allah bersama kita? Perjuangan harus diteruskan. Lahawlawala quwwata illa billah…

Katakan dengan orang di sebelah anda “Usah Membangau lagi!”

bersama sahabat professional Learning Facilitator program

Professional Learning Facilitator workbook

sahabat professional Learning Facilitator program

sahabat professional Learning Facilitator program

Mohon doakan kami semuanya agar kami berjaya mencapai impian untuk berkongsi ilmu yang bermanfaat buat ummah agar Allah redha dengan kami dan Rasul redha kami sebagai umat Baginda.

Moga tulisan ini memberi inspirasi dan manfaat buat anda. Jika ada sebarang pertanyaan boleh taip di ruangan komen.

Ataupun jika ada sebarang teguran buat saya mahupun cadangan untuk manfaat orang ramai, silakan Insya Allah.

Mengundang Kesenangan dengan Bersyukur

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Bacalah dengan penghayatan, wahai sahabat-sahabat budiman yang disayangi Allah dan Rasul

Kisah Penjual Suratkhabar

Pagi itu penjual surat khabar itu berteduh di tepi kedai. Sejak subuh hujan turun lebat sekali, seakan tidak membenarkannya melakukan aktiviti jualan akhbarnya seperti biasa.

Terbayang di fikiranku, tidak ada satu sen pun wang yang akan penjual itu perolehi seandainya hujan tidak berhenti. Namun, kegagalan yang kurasakan ternyata tidak nampak sedikitpun di wajah Penjual Surat Khabar itu.

Hujan masih terus turun. Si penjual surat khabar masih tetap duduk di tepi kedai itu sambil tangannya memegang sesuatu. Nampaknya seperti sebuah buku.

Kuperhatikan dari jauh, lembar demi lembar dia baca. Awalnya aku tidak tahu apa yang sedang dibacanya. Namun perlahan-lahanku dekatinya, ternyata Kitab Suci Al-Quran yang dibacanya.

Lalu salam diberi; “Assalamu ‘alaikum”
Penjual surat khabar: “Waalaikum salam”

“Bagaimana jualan surat khabarnya tuan?” …
Penjual surat khabar: “Alhamdulillah, sudah terjual satu.”

“Wah susah juga ya kalau hujan begini” …
Penjual surat khabar: “Insya Allah adalah rezekinya.”

“Terus, kalau hujannya sampai lewat petang?”
Penjual surat khabar: “Itu maksudnya rezeki saya bukan jualan surat khabar, tapi boleh banyak berdoa.”

“Kenapa?”
Penjual surat khabar: “Bukankah Rasulullah SAW pernah besabda, ketika hujan adalah waktu mustajab untuk berdoa. Maka, kesempatan berdoa itu dipanggil rezeki juga.”

“Jadi, kalau tidak dapat wang, bagaimana?”
Penjual surat khabar: “Bererti, rezeki saya adalah bersabar”

“Kalau tidak ada yang boleh dimakan”? …..
Penjual surat khabar: “Bererti rezeki saya berpuasa”

“Kenapa tuan boleh berfikir seperti itu?”
Penjual surat khabar: “Allah Subhanahuwa Ta’ala yang memberi rezeki. Apa saja rezeki yang diberikan-Nya saya syukuri. Walaupun jualan surat khabar tidak laku, dan harus berpuasa, Alhamdulilah, saya tidak pernah kelaparan” – katanya sangat ikhlas menutup bicara kata…

hujan rahmat seperti rezeki yang mengalir

Hujan pun reda. Si penjual surat khabar bersiap-siap untuk terus melakukan aktiviti jualannya. Ia pun pergi sambil memasukkan Al-Quran ke dalam begnya.

Aku termenung… tanpa kusedari cermin mataku menjadi gelap kerana bercucuran air mataku. Aku tersedar dan terpukul dengan kata-kata penjual surat khabar jalanan.

Ada penyesalan di dalam hatiku. Kenapa kalau hujan aku masih resah-gelisah. Adakah aku khuatir tidak mendapat wang?, Risau baju di sidaian basah? Atau merungut dalam jem disebabkan hujan? Ataupun keluh kesah tidak boleh dapat pelanggan yang mahu membeli barang jualan?

Aku tertunduk malu. Seperti Allah mahu sampaikan teguran buatku, bahawa rezeki bukan wang semata-mata. Tatkala kita mampu bersyukur saat di uji adalah satu nikmat yang besar. Kita belajar untuk mengatakan:

“Ya Allah aku bersyukur dengan setiap langkahku, hatta dengan ujian yang Engkau datangkan, kerana aku ingin membalas-Mu dengan kata-kata tuturku yang membuatkan Engkau senang dan Redha denganku”

Sahabat-sahabat kesayangan…

Bila kita mampu bersyukur saat di uji, adalah jauh lebih bermakna dan tatkala itu Allah dengan kasih-Nya menaburkan ketenangan dalam jiwa yang tak terjangkau dek akal.

Saat itu kita mahu segera bersujud kepada-Nya, merebahkan diri pada-Nya atas nikmat bahagia, rasa kasih-Nya. Hanya ucapan Alhamdulillah berkali-kali menerobos ke dalam jiwa yang dahaga dan rindu pada Ilahi…Alhamdulillah

Moga tulisan ini memberi inspirasi dan semangat untuk kita terus bersyukur saat di uji. Jika ada sebarang pertanyaan boleh taip di ruangan komen.

Ataupun jika ada sebarang teguran buat saya mahupun cadangan untuk manfaat orang ramai, silakan Insya Allah.

Kenapa Kita Diuji?

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Perjalanan hati adalah kembara mencari ilmu menuju Allah. Hati mengembara kepada satu stesen ke stesen. Yang akhirnya hakikat ilmu itu untuk mengenal ilah, mengenal Allah. Hati tempat pandangan Allah.

Bila Allah beri tawaran pada kita di alam roh, dunia menjadi tempat ujian untuk Allah melihat siapa yang lebih baik di antara kita untuk mencari redhaNya.

Lalu tahukah kita sebenarnya kita yang memilih untuk berada di alam dunia melalui fasa di alam rahim ibu kita, adalah fasa pertama?, pertanyaan seorang guru menyebabkan kita menundukkan diri.

Kita bukan terpaksa, kita yang bernama manusia yang memilih untuk hidup di dunia yang sementara untuk di uji. Sedarkah kita dunia adalah tempat ujian?

Barangkali kita tidak sedar, lalu kita persoalkan kepada Allah kenapa kita sering di uji? Allah hu… Ampunkan dosa-dosa kami semuanya Ya Allah.

Bagaikan satu tamparan kesedaran, tatkala kita membaca firman-Nya yang bermaksud:

“Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain daripada main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?”  (Al-An’am: ayat 32)

Allah tak pernah zalim, tapi manusialah yang sering menzalimi diri kita sendiri. Barangkali kita sebenarnya tidak beradab dengan Allah bila kita sering merungut dan salahkan situasi hidup. Sudah berapa lama Allah dengan sifat yang Maha Sabar menunggu perubahan sikap kita.

Malah bukit dan langit tidak mahu terima amanah untuk jadi khalifah di bumi, kerana takut tidak lepas  ujian di dunia.

“Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi dan gunung-ganang; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir tidak akan dapat melaksanakannya (berat), lalu manusia pun memikul amanah itu. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat jahil.” (Al-Ahzab: ayat 72)

langit mendung mahu hujan

Kitalah yang bernama manusia yang sedang membaca entri ini telah memilih untuk di hantar ke dunia untuk di uji. Dan Allah mahu melihat siapakah di antara kita yang benar-benar mahu berkehendakkan Allah dan mencari redha-Nya.

Malah guru mursyid berpesan, nafs-nafs dalam diri dicipta untuk ujian kita di dunia. Melaluinya kita belajar untuk mencari yang haq, mencari kebenaran.

Dunia ini adalah perjalanan hati untuk kenal ilah, kenal Allah dan akhirnya kita menanti saat pertemuan dengan-Nya. Tidakkah kita mengerti?

Kita perlu ada mujahadah, keinginan mahu beri manfaat kepada umat agar Allah redha dengan kita. Menyampaikan walaupun dengan sepotong ayat. Allah pilih kita untuk melakukan kebaikkan-Nya sebab Allah tahu kita ada keinginan dan semangat itu, sebab tu Allah pilih kita. Adakah kita sudah tidak mahu peduli atas rasa percaya Allah pada kita?

Pesan guru lagi, jangan biarkan musuh-musuh Allah hanyutkan dan binasakan kita. Jangan menyerah kalah di arena pentas dunia ini, bangun dan bangkit dengan kekuatan dari Allah untuk junjung amanah Allah ini. Lahawlawala quwwata illa billah…

Akhir kalam,  Pelajarilah, carilah, tuntutilah Lailaha illallah (tiada ilah melainkan Allah) – Surah Muhammad : ayat 19

pelajarilah, ketahuilah, carilah, tuntutilah La ilaha illallah

Moga tulisan ini memberi inspirasi dan semangat untuk kita berhadapan dengan ujian. Jika ada sebarang pertanyaan boleh taip di ruangan komen.

Ataupun jika ada sebarang teguran buat saya mahupun cadangan untuk manfaat orang ramai, silakan Insya Allah.

 

Jauhi Fitnah !

bismillah

Ya Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Bila kita membaca sesuatu perkara yang tidak baik, jangan terus menuduh, berhati-hatilah, jangan libatkan diri kita dengan orang yang menabur fitnah atau menyebarkan fitnah. Na’uzubilah!

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. ” – (Surah Al-Hujurat Ayat 6)

Apatah lagi apabila fitnah itu di taburkan ke atas guru yang mulia, yang menolong agama Allah. Di sebabkan fitnah itu, segala kerja dakwahnya di sekat.

beruang kesejukan di bawah pokok yang di liputi salji

Bayangkan seorang guru mursyid yang berusaha nak pergi ke penjara untuk berkongsi ilmu tentang rukun islam pertama tentang Syahadah, tidak meminta apa-apa bayaran, sekadar mahu menolong golongan yang dipenjara yang kosong jiwanya.

Bila saya dengar cerita sahabat yang pernah datang ke penjara, bercerita tentang golongan ini yang kacau jiwanya disebabkan kesalahan yang telah dibuat ditambah lagi dengan keaadaan jiwa yang parah sebab jauh dari keluarga, kita rasa kasihan bukan?

Maka seorang hamba Allah datang mahu berkongsi tentang bagaimana dengan kalimah agung, kalimah La ilaha illallah (ilmu syahadah – rukun islam pertama) dapat bantu untuk mengisi jiwa yang kosong. Pernahkah kita bayangkan perasaan orang yang sedang di penjara, berhari-hari lamanya?

Tetapi kenapa di sekat perjuangan hamba Allah yang mahu membantu golongan sebegini?  Kenapa dihalang dek kerana fitnah buruk tanpa usul periksa ke atas seorang hamba Allah yang mulia hatinya. Jika kita tidak mahu belajar, terpulanglah,  tetapi jangan dihalang!

Bahaya Fitnah

Kesannya, menghalang orang lain yang sangat dahaga dan perlukan nikmat iman, nikmat manisnya iman, nikmat bahagia walaupun berapa di penjara. Salahkah?

Begitulah teruknya bahaya fitnah, sehinggakan Allah menganggap orang yang menabur fitnah bagai memakan bangkai saudaranya sendiri.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari prasangka, kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Sudah tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujurat : ayat 12)

langit dengan sinar mentari yang terbit

Jangan sampai kerana perbuatan fitnah yang kita rasa betul tapi kita tidak selidik, menyebabkan Allah hapuskan segala amal kita. Berhati-hatilah wahai sahabat-sahabat syurgaku.

“Orang yang kafir dan menghalang-halang (manusia) dari jalan Allah, Allah menghapuskan segala amal mereka”. (Surah Muhammad : ayat 1)

Solatlah istiharah, bertanya kepada Allah sesuatu yang kita tidak pasti. Selidik dahulu sebelum menghukum orang lain tanpa usul periksa. Selidiklah hati kita sebelum kita selidik orang lain. Wallahu’alam.

Ya Robb ! Berilah kekuatan kepada kami untuk terus berjihad dengan pena walaupun kami sedar kami tidak layak. Tapi kami lakukan ini semua demi kerana kasih dan cinta kami kepada-Mu dan Rasul-Mu.

Ampunkan dosa kami umat Nabi mulia kami, Nabi Muhammad Sallallahu A’laihi Wasallam. Maafkan kami semuanya Ya Robb !

Moga tulisan ini memberi inspirasi dan manfaat buat yang sudi membaca. Jika ada sebarang pertanyaan mohon taip di ruangan komen.

Ataupun jika ada sebarang teguran buat saya mahupun cadangan untuk menghasilkan artikel yang lebih baik untuk manfaat orang ramai, silakan Insya Allah.

Bagaimana Membuat Kebaikan Kepada Yang Sakiti Kita?

bismillahYa Salam Ya Allah

Alhamdulillahi Robbil Alamin, Allahumma Solli A’la Saidina Muhammad Wa A’la Alihi Wasohbihi Wabarik Wasallim.

Artikel ini di tulis tatkala menerima kiriman soalan daripada salah seorang pembaca buku Bersama Kesusahan Ada Kesenangan.

SOALAN :

Bagaimana mahu tangani orang yang tidak habis-habis mengambil tahu, menyibuk dan mengata kita sedangkan kita tak kacau hidup dia?

*************

            Kadang-kadang kita tak mampu ubah orang lain. Tapi kita mampu ubah diri sendiri. Bagaimana dengan mengubah diri sendiri boleh mengubah orang lain?

Hayati kisah seorang yahudi yang buta matanya di mana dia suka mengejek Rasulullah Sallallahu A’laihi Wasallam. Orang buta ini mengatakan Muhammad seorang yang gila, bohong dan tukang sihir.

Entah kenapa bila ada orang mendekati orang yahudi buta ini, dia sering mengatakan begitu.

Pada suatu hari datanglah Rasululah Sallallahu A’laihi Wasallam mendekati orang buta itu. Perkara sama yang dikatakan oleh orang buta itu, walaupun orang buta itu tidak sedar yang datang  ketika itu adalah Rasulullah.

Baginda tidak peduli kata-kata ejekan itu.  Malah baginda dengan kasih sayang mengunyahkan makanan buat orang buta lalu disuapkan ke mulut orang buta tersebut.

Bayangkan itulah kebiasaan yang Baginda lakukan setiap hari di tempat orang buta itu walaupun orang buta tidak berhenti mulutnya mengata yang buruk tentang Baginda.

Sehinggalah setelah baginda wafat. Tiada lagi orang datang memberikan makanan. Akhirnya sahabat baginda, Abu Bakar r.a datang menyuapkan makanan kepda orang buta itu. Lalu orang buta itu  dapat merasakan yang datang itu bukanlah orang yang selalu datang menyuapkannya sebelum ini.

Kerana katanya yang suapkan sebelum ini akan mengunyah dahulu makanan tersebut hingga mudah untuk orang buta ini menelannya.

Pada saat itu, Abu Bakar r.a tidak dapat menahan air mata dan menangis mengenangkan baginda yang berkasih sayang kepada sesiapapun walaupun orang yang menyakiti baginda.

Lalu Abu Bakar r.a menjawab “aku memang bukan orang yang biasa datang padamu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Baginda  adalah Muhammad Rasulullah Sallallahu A’alihi wasallam.”

Setelah orang buta itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata;

“Benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, tapi Baginda tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, mengunyahkan dan suap ke dalam mulutku. Begitu mulianya baginda. Lalu orang buta yahudi itu terus bersyahadah di depan sahabat Abu Bakar r.a dan menganut agama Islam. Allahu Robbi!

anak-anak ayam comel

Begitulah akhlak Baginda Rahmatan lil A’lamin dengan menyantuni siapa sahaja dengan akhlak berkasih sayang. Di sebabkan akhlak, orang lain boleh berubah. Malah orang buta itu berubah setelah baginda wafat.

“Sesungguhnya, telah ada pada (diri Rasulullah Sallallahu A’laihi Wasallam itu contoh teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah” (Al-Ahzab 33 : 21)
Apa Yang Kita Belajar?

Kita sebagai umatnya berusaha nak contohi baginda dan sebarkan kasih  kepada sesiapa sahaja biarpun kepada orang yang kita baru kenal. Kita tidak boleh ubah orang lain yang selalu sakitkan hati kita.

Tapi kita ada pilihan, untuk ubah diri kita jadi lebih baik. Kita belajar nak ikut contoh Baginda. Sebab bukan mahu orang lain pandang. Tapi kita mengharapkan pandangan kasih Allah.

Kita berusaha nak menjadi akhlak yang baik sebab nak gembirakan Allah dan Rasul Sallallahu A’laihi Wasallam. Sebab itulah Baginda sendiri tidak jemu2 buat kebaikkan dengan kasih sayang walaupun dengan orang yang menyakitinya.

Kita belajar untuk memandang dengan pandangan Allah iaitu dengan kasih sayang. Sebab fitrah suci dalam diri yang Allah tiupkan dalam diri setiap manusia adalah penuh dengan kasih sayang.

Tetapi barangkali kita di hadapkan dengan pelbagai perkara negatif yang akhirnya fitrah suci itu terperangkap dalam hati yang telah dikotori oleh pelbagai sangkaan yang tidak baik dan macam-macam perkara yang negatif.

anak kucing comel yang berkasih

Kita akui kita tak berdaya nak buat kebaikan tanpa bantuan Allah. Lalu, berdoalah pada Allah:

“Ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu. Dan cinta kepada orang yang mencintai-Mu, dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan.

Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai. Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dan Rasul-Mu.

Ya Allah hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai. Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu”

Kepada yang sudi KOMEN dan memberikan  kata-kata semangat pada yang bertanya soalan di atas, silakan… moga Allah berikan kebaikan dan ganjaran, Insya Allah.